vrijdag 3 april 2009

Eerste nestkastcontrole en eerste eieren

Vanmorgen begonnen met het eerste van de 4 nestkastgebieden in het onderzoeksgebied op de hoge Veluwe. Er was vanmorgen nog wat trek met af en toe een klein groepje koperwieken, enkele boompiepers en vinken. tijdens het controleren van de kasten hoorde ik ook de eerste fitis en zag ik dat het eerste boerenzwaluw al ter plaatse was bij de witte boerderij op de rand van vliegbasis Deelen. In de 143 nestkasten die ik vandaag controleerde trof ik in 35 gevallen nestbouw. In 2 kasten lag zelfs al een ei, 1 van een pimpel en in een andere kast een eerste ei van een boomklever. Verder het eerste ei in een merelnest dat ik gisteren bij de caravan ontdekte en het tweede ei in het staartmezennest, ook nabij de caravan. 5 van de kasten met nestmateriaal waren bezet door een boomklever, een hoog percentage voor dit gebied en duidelijk een eerste signaal. Het is vooral duidelijk dat, net als vorig jaar, de boomklever de vroegste soort in de nestkasten is en de zwarte mees wellicht weer zal aftroeven. In de amfibiënpoel trof ik al enorme hoeveelheden kikkerdril, met een gezamenlijke oppervlakte van zeker 2 vierkante meter. In een deel van de paddendril zaten al kommaatjes. Ondertussen waren de padden nog flink aan het paren. Tussen drijvend plantmateriaal was een open plek ontstaan doordat daar een klomp van ongeveer 9 zich aan elkaar klampende padden bevond. De klomp bevatte zeker 2 dode exemplaren. Het is bekend dat bij padden de mannetjes zelfs dode vrouwtjes nog blijven vastklampen, maar een kluit van 9 stuks heb ik nog niet eerder gezien. Het was vandaag warm weer, met een temperatuur van 21 graden zelfs niet eens voorjaarsweer te noemen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit op m'n eerste controledag in m'n hemd heb lopen controleren, laat staan zo heb lopen zweten als vandaag. Wel heb ik het in voorgaande jaren meegemaakt dat ik in m'n dikke waxjas met sjawl om achter een boom moest schuilen voor striemend koude hagelbuien. ook heb ik al 2 keer in de eerste week de sneeuw van het dak van de voortent moeten schudden... Het kan verkeren.

Geen opmerkingen: