woensdag 15 april 2009

Goor; derde controleronde mezen-nestkasten.
Vanmorgen eerst in de schuur aan het prutsen geweest om de videocamera op stok voor elkaar te krijgen voor de controle van de bosuilkasten. Dat vergde nogal wat tijd want doordat ik zo slim was geweest om de minicamera op de Veluwe te laten liggen moest ik nu dus een alternatief maken met de wat grotere videocamera van m'n broer. Op het moment dat die klus geklaard was ben ik allereerst naar een adres in de wijk geweest waar bewoners zich gemeld hadden met een nest voor het merelproject. Ik kon daar 3 jongen ringen van 8 dagen en 1 jong van 7 dagen oud. Daarna naar m'n eigen nestkastenterrein gefietst voor de derde controle van de kasten aldaar. In tegenstelling tot mijn ervaringen op de Veluwe hadden hier al heel wat mezenparen eieren gelegd. In 34 van de 67 kasten liggen inmiddels eieren. Daarbij slechts 1 boomklever (vorig jaar nog 4 paar), 2 vermoedelijke nesten van glanskoppen, 7 van pimpel en 24 van koolmees. Veel van de mezennesten hadden al 4 of 5 eieren en het tot nu grootste legsel had er 8. Deze is dus op 8 April begonnen met eileg. Ook zaten er al weer een paar meer mannen bonte vliegenvanger te zingen en was er in 2 kasten zekere nestbouw van bonte vliegenvanger.

Haastnest koolmees; 1 ei in een zooitje van mos, strootjes en haren.

Overduidelijke sporen onder een bosuil-slaapboom. Grote wit met zwarte poepspetters en braakballen.

Langs de beek zag ik 2 oranjetipjes vliegen rond enkele pollen pinksterbloem en op een dode wilg zat een hoornaar te knabbelen op het dode hout om pulp voor het nest te maken. In 2 nestkasten trof ik al een bijna voltooid wespennestbolletje aan het deksel aan. In de tussentijd met de camera de bosuilkast gecontroleerd en vastgesteld dat daar een paartje kauwtjes haar intrek heeft genomen en nu 2 eieren heeft. Tenslotte in de omgeving van de vangbaan nog even naar het sperwernest gezocht en gevonden. Op de centrale prooi-overdrachtplaats lagen al heel wat plukresten en daar trof ik 3 braakballetjes aan. In één daarvan waren al duidelijk 2 kleurringen en een aluminium ring te zien.

Braakballen sperwer met ringen uit RAS-project koolmees.

Vervolgens doorgefietst naar het landgoed Weldam en daar de 20 spreeuwenkasten gecontroleerd. Verbluffend ! Nog steeds geen enkel broedsel van spreeuwen... die mogen nu wel heel snel opschieten; of zou het hier echt een verloren seizoen worden? Tenslotte nog bij 2 kasten voor grote gele kwikstaart gekeken; beide waren in gebruik. In één kast werd gebroed op 5 eieren, over de andere heb ik mijn twijfels. Daarin lag weliswaar 1 ei, maar toen ik m'n hand uit de kast terughaalde kropen er vogelvlooien op. Da's geen best teken...

Geen opmerkingen: