zaterdag 1 november 2008

Vrijdag 31 Oktober 208: suizende wieken

In het donker zat er al een glinstering in het gras achter het posthuys en kraakte de fiets knisperend van de zwaluw naar de Postweg. Het was ditmaal vrijwel geheel bewolkt en wat is het hier dan donker op een maanloze nacht ! Op het stukje puinweg van het schietkamp naar de baan springen 2 houtsnippen uit de berm. Op de baan aangekomen blijkt het slagnet weer te zijn bevroren; ditmaal weer ene stukje verder dan gisteren. Omdat ik vanochtend tot een uur of 11 alleen op de baan ben besluit ik om te gaan vangen 'met de hand op de rem'. Er is wederom zware vogeltrek voorspeld, en dan moet je onder deze omstandigheden maatregelen treffen. Dus blijven er een aantal netten aanvankelijk gesloten en zal het geluid even op een andere soort worden omgegooid als het druk schijnt te worden. Bij het eerste gloren gaat er (als ik net klaar ben met openschuiven) een sperwervrouw in het hout zitten. Alle dan al aanwezige merels verstijven meteen en gaan geen kant meer uit. Na een half uurtje verdwijnt de sperwer onverrichterzake de struiken achter het slag in en kan voor de merels het appelfeest weer beginnen. Ik ben dan inmiddels qua tijdstip gedwongen om niet langer te wachten op een klapje merels maar moet de eerste ronde gaan lopen. Als ik een vogel uit het langste net sta te peuteren hoor ik een korte maar harde tik van een spreeuw. Onmiddellijk daarna een hard suoizend geluid alsof er een straaljager laag over de baan raast. Het is een slechtvalk die laag over de netten raast. Ongelooflijk... het geluid der vogelgeluiden ! Wat imposant, en ik kan mij voorstellen dat dit geluid voor vele vogels het laastste geluid is dat ze horen...
Het wordt weer een dikke ronde met zo'n 40 vogels, ondanks het feit dat de meeste netten zwaar bedauwd zijn. Daarbij tussen de merels en koperwieken ook een paar goudhaantjes. Bij de 2e ronde blijkt dat er op 2 plekken midden tussen de netten een koperwiek is opgepeuzeld. Op één van deze beide plekken is een lange witte poepstreep in het mistnet achtergebleven; de sperwer heeft hier dus wel even in het net gehangen... bij aanvang van deze ronde heb ik het geluid even uitgezet en later omgezet naar geluid van pestvogel. Want: deze soort lijkt inmiddels onderweg te zijn... Dat zelfde geldt voor de grote barmsijs. Ik hoor meermalen een groepje over komen vliegen; tussen de netten heb ik ze echter (nog) niet gehad. In de hut ga ik direct zoeken naar het lokgeluid van de grote barmsijs Dat blijkt niet mee te vallen op geheugenkaarten waarop gewen mededeling van de status is geschreven.

Dagtotalen; nieuw geringd / terugvangsten:
--------------------------------------------
winterkoning 5 / 1
goudhaan 47 / 0
tjiftjaf 2 / 0
vuurgoudhaan 1 / 0
roodborst 29 / 2
zwartkop 9 / 0
pimpel 1 / 1
rietgors 1 / 0
vink 5 / 0
groenling 1 / 0
koperwiek 27 / 0
merel 116 <- waarvan 10 op het slag / 3
zanglijster 5 / 0
spreeuw 1 / 0
kramsvogel 2 / 0
houtsnip 1 / 0
----------------------------------------
totaal: 253 en 7 terug

1 opmerking:

Anoniem zei

Jammer dat het weer voorbij is, het is een werkelijk fantastische ervaring om zo een week te helpen bij het ringen.
Zeker op zo´n dag met veel vogels is het moeilijk afscheid nemen.

Berry Striekwold